Hyundai Ioniq

Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Profielfoto van Peter Middeldorp Peter Middeldorp 1 maand, 2 weken geleden.

• Auteur
    Profielfoto van Bas van Dun Bas van Dun 
    Participant

Sinds 1 week ben ik de berijder van een Hyundai Ioniq als testpersoon voor Brabant Water (Premium kleur Aurora Silver) Tot nu toe bevalt het meer dan prima. Als testpersoon hou ik een blogje bij voor collega’s waarvan ik een paar delen hier zal plaatsen. Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen. Groet Bas van Dun

Participant

Hierbij een punt uit mijn blog

Hyundai adverteert met een oplaad tijd thuis van 4 uur maar helaas dat gaat in mijn situatie niet lukken aldus de leverancier. Mijn huis elektra aansluiting is daar niet geschikt voor, net als bijna alle huishoudens. Een maximaal vermogen aansluiting van 7,4 kW aansluiting met een laad capaciteit van 6,6 kW is dus niet mogelijk. Dan maar de 3,7 kW aansluiting die een laadtijd heeft van 8 uur. Hoe hebben jullie dit opgelost?

De bijgeleverde starre laad snoer is moeilijk op te rollen en past bij mij niet in de plastic bak achter in de kofferbak. Dus ligt hij nu veelal los onder het net ik de achtervak. Hoe gaan jullie hier mee om?

Slechts 4 laadpalen op het werk …. en allemaal bezet. Hoe gaan jullie om met dit punt. Hebben jullie een app op het werk waarmee je collega’s kunt informeren dat er ” volle” auto’s laadpaal plaatsen bezetten?

Ik heb me voorgenomen om de eerste week de auto te berijden op basis van de aangegeven maximale snelheid (waar verantwoord) op de wegen. Dit om goed uit te testen wat de actieradius is, welke problemen ik tegen ga komen en hoe “ zuinig” de auto is. De actieradius met het huidige koude weer en max toegestaan snelheid op alle wegen is nu ca. 180 km. Wat is jullie ervaring?

Profielfoto van Paul Rensel Paul Rensel 
    Participant

Opvallend dat Hyundai voor de lipo techniek heeft gekozen.
    Ben wel benieuwd naar echte verbruik, dus in Wh/km.

Participant

hoi Paul, echt verbruik kan ik nog niet zeggen na slechts 2 weken rijden met koud weer etc. Zoals verwacht is er een groot verschil tussen mijn ritten. De auto houd een complete geschiedenis bij van de gemaakte ritten. Wanneer ik geen haast heb en rustig rij ligt het verbruik op 7 km/kWh maar wanneer er een deel snelweg met 130 km/h tussen zit zakt het naar 6 km/kWh.

Participant

Omgerekend dus een verbruik van 143Wh/km en 167Wh/km.
    Uitgaande dat de geadverteerde 28kWh accu maar voor 80% gebruikt kan worden zou je in theorie dus een actieradius van 156km en 134km hebben. Dat wijkt nogal af van de ‘beloofde’ 280km.

Toch weer jammer dat net als bij alle andere EV fabrikanten hetgeen aangeboden/geadverteerd wordt niet realistisch is.
    Misschien wordt het eens tijd dat de VER een representatieve ge/verbruikstest samenstelt gebaseerd op echte ervaringen zoals deze.

Participant

Beste Paul waarom zou je uitgaan van 80% accu?

Participant

Meestal wordt door de fabrikanten de bruto accu/batterij capaciteit vermeld.
    Een lithium accu kan/mag nooit leeg worden rijden (los van het feit dat de onderste 10% geen bruikbare capaciteit meer kan leveren) en het beter is om lithium ook niet tot 100% op te laden.
    Dus in de regel zijn de onderste en bovenste 10% niet bruikbaar, vandaar 80%.

Participant

Volgens mij is dat al geregeld in de indicatie van de accu en hoef je daar als berijder geen rekening te houden. Ik kan namelijk de accu zonder problemen tot < 10 % leeg rijden op de aangegeven km’s. Ik heb dat al gedaan, nog 9 km op de teller, dus ruim onder de door jou gesuggereerde 10% (28 km) ik denk dus dat het niet nodig is om er nog 2 x 10% af te trekken. De aangegeven actieradius is dus de werkelijk te berijden hoeveelheid km’s.

Profielfoto van Alex Alex 
    Participant

Neem de tijd om de auto goed te leren kennen. Voor je overal handigheid in hebt en het maximale uit de auto te hebben gehaald, ben je zo een half jaar verder. Dat is heel normaal.

En wt het normverbruik betreft: Je moet de auto volstrekt anders gaan rijden. Doordat ik tijdelijk op krukken loop, maak ik voor een aantal weken gebruik van professionele chauffeursdiensten. Die beroeps-directiechauffeurs halen bij hun allereerste rit in een Nissan Leaf al omgerekend een actieradius van 200km, waar 250km wordt beloofd. Rij als een professionele directiechauffeur (rustig maar vlot doorrijden en heel goed anticiperen) en je zult zien dat de range omhoog schiet. Ik rijd al vijf jaar elektrisch, maar kan van deze heren nog wat leren.

Profielfoto van Peter Middeldorp Peter Middeldorp 
    Participant

Hallo, ik ben sinds eind januari de trotse bezitter van een Hyundai Ioniq EV. Ik heb zo’n 3500 km gereden en ben tot nu toe erg blij met mijn auto. Ik heb in een Engelstalig forum al behoorlijk veel geleerd over de auto (www.ioniqforum.com). Hier staan ook hele verhandelingen over de actieradius bij verschillende snelheden en temperaturen. Hier kun je ook lezen dat de Ioniq eigenlijk een 31 kWh batterij heeft, maar dat Hyundai die zelf al begrensd heeft tot 28 kWh, waarschijnlijk om de 100% laadstatus te voorkomen.
    Ik rij meestal rustig (80-90 achter een vrachtwagen) op de snelweg en haal daarbij een verbruik tussen de 7,5 en 8,5 km/kWh bij buitentemperaturen van 0-10°C. Eén keer 9,7 km/kWh gehaald bij 12°C. Mijn woon-werk afstand is 55 km enkele reis met een groot deel snelweg.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2017 Vereniging Elektrische Rijders, All Rights Reserved Made with ♥ in Rotterdam by Appresia Community Services

Log in with your credentials

of    

Uw wachtwoord vergeten?

Create Account